כל מה שצריך על טקס הכנסת ספר תורה

מערכת שורש  ב שבט, תשפ  1/28/2020

אחד הטקסים המרגשים במסורת היהודית הוא טקסהכנת ספר תורה. מתי מקיימים את הטקס? מה המשמעות שלו ואיך זה מתבצע? כלזאת במאמר המסקרן הבא
.......................

כל מה שצריך על טקס הכנסת ספר תורה
טקסים ביהדות מלווים אותנו לכל אורך חיינו. החל משלב ברית המילה, דרך בר המצווה ועד לטקס החתונה. גם חגים וציוני ימים חשובים במהלך השנה מחברים אותנו אל המסורת היהדות לכל אורך חיינו . 

מה זה הכנסת ספר תורה?

מדובר בטקס בו מכניסים אל היכל בית הכנסת ספר תורה חדש או ספר שהגיע מבית כנסת אחר. הטקס מתחיל לרוב בסיום כתיבת האותיות האחרונות בספר ע"י האדם שתורם את הספר אל בית הכנסת או אתם האנשים השייכים לקהילה. לאחר סיום כתיבת האותיות האחרונות מתחילים בתהלוכה.

תהלוכת ספר תורה

כל משתתפי התהלוכה יוצאים מביתו של התורם בתהלוכה חגיגית גדולה המלווה בשירים חסידיים והמון שמחה. ספר התורה מכונס תחת חופה עם ארבעה מוטות. ברוב המקרים נהוג ללוות את הכנסת ספר התורה במכונית מיוחדת המעוטרת בכתריתורה לקול שירי יהדות עממים המעידים על חשיבות קבלת התורה.

נהוג גם לתת לילדים להחזיק לפידים בוערים בזמן התהלוכה וזאת ע"פ הפסוק "וכל העם רואים את הקולות ואת הלפידים"

שלב הכנסת הספר לבית הכנסת

לפני הכנסת הספר אל היכל בית הכנסת, יוצאים המתפללים מבית הכנסת ומצטרפים אל חגיגת הריקודים והשירים ביחד עם ספר התורה. גם בתוך היכל בית הכנסת רוקדים ושמחים במשך שעה ארוכה ביחד עם הספר ומיד לאחר מכן נערכים אל הכנסת הספר אל כותלי בית הכנסת.

ספר התורה מסתיים במילים : אשר עשה משה לעיני כל ישראל

לעיני – ראשי תבות = לויים

כל – ראשי תיבות = כהנים

ישראל – ראשי תיבות = ישראלים

סופי תיבות י = 10, ל=30, ל = 30

ביחד = 70

ולכן נאמר הפסוק בתהלים : " ימינו שנותינו בהם שבעים שנה ואם בגבורות 80 שנה.."

סעודת המצווה

בסיום טקס הכנסת ס"ת אל ארון הקודש נהוג לערוך חגיגת סעודת הודיה שבמהלכם גם ישא תלמיד חכם דברי תורה. באכילת סעודת מצווה של הכנסת ספר תורה יש גם עניין עמוק יותר הבא ללמד אותנו על השילוב בין העולם הרוחני לבין העולם הגשמי. בזמן שבמשך כל הטקס התחברנו אל הקדוש ברוך הוא והענקנו לנפש מזון רוחני, בזמן הסעודה אנו נחים ונותנים לגוף את המזון הגשמי שאותו הוא צריך בשביל להתקיים.

המאמר בשיתוף חברת טייב הפקות – הכנסת ספר תורה